„Egyszer azt mondta nekem valaki, hogy írni veszélyes, mert nincs rá garancia, hogy a szavaidat ugyanolyan hangulatban olvassák majd, mint amilyenben leírtad őket.”

/Jojo Moyes – Az utolsó szerelmes levél/



2018. december 16., vasárnap

Rácz-Stefán Tibor: Kapcsolatpróba



Rácz-Stefán Tibor Mikrofonpróba című regényének megérkezett a második része, a Kapcsolatpróba. A korábban szívünkbe zárt karakterek visszatérnek, és a tehetségkutató verseny is tovább folytatódik. A regényről ezúttal 3 bloggerünk mondja el a véleményét, és természetesen a turné végén ti is nyerhettek egy példányt a könyvből.

Könyv adatai
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Megjelenés: 2018. november 30.
Eredeti megjelenés: -



Te képes vagy megnyitni a szíved?
Hanna azt hitte, megtalálta a tökéletes srácot. De miközben a barátaival az énekverseny következő megmérettetésére készülnek, a lánynak másvalakin jár az esze: Mátén, a rosszfiún, aki egyre kedvesebb hozzá…
Kiderülhet, hogy mégsem az a nagy Ő, akit álmaid pasijának hittél?
Máté nagy lehetőséget kap: egy újabb műtéttel ugyanúgy zongorázhatna, mint régen, feltéve, hogy nem bénul le a keze az operáció következtében…
Megéri mindent kockáztatni az álmaidért?
Dávid és Áron most külön utakon járva próbálják legyőzni a démonaikat: Áron a cukorbetegségével és az identitásával küzd, míg Dávid a teste gyengeségével.
Elég erősek lesznek ahhoz, hogy az első szerelem az utolsó maradjon?
Xiara már nem az a magabiztos, népszerű lány, aki egykor volt.
Társai kiközösítik, és retteg attól, hogy a múlt tönkreteheti a megújult kapcsolatot a szüleivel.
A tánc és a barátai szeretete elég erőt ad neki ahhoz, hogy elfogadja önmagát?
Az öt barát továbbra is egymás mellett áll, és a zenei vetélkedő következő fordulójára készülve küzdenek az álmaikért.
Van egy pont, amikor a szerelem lehet az egyetlen megoldás.
Kövesd a szíved dallamát!


Rácz-Stefán Tibor ebben az évben nagyon termékenyen ír, hiszen nemrég jelent meg az Élni akarok című könyve, november végén a Kapcsolatpróba és decemberben pedig a Meghitt pillanatok könyvben is szerepet kapott az egyik novellája. Sőt, ha jól emlékszem, mintha láttam volna a facebook oldalán, hogy már egy új regényén dolgozik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a mennyiség a minőség rovására menne, sőt! Az Élni akarok könyvéről nem nyilatkozhatok, mert még nem olvastam, de pozitív kritikákat láttam róla, a Kapcsolatpróba viszont nekem elképesztően tetszett, szerintem sokat fejlődött Tibi a Mikrofonpórba óta. Félreértés ne essék, az első rész története is tetszett, de valami mégis hiányzott nekem akkor, amit viszont most megkaptam.
Hogy mitől volt más nekem ez a kötet, mint az első, természetesen ki fogom fejteni, de előbb kezdjük a történettel. Bizonyára mindenki emlékszik, hogy micsoda izgalmakkal zárult a Mikrofonpróba: Hannáék csapata megnyerte a városi tehetségkutató versenyt, így mehetnek a megyeire. Xiara esszéje nyilvánosságra került, amelyben többek között a környezetéből származó rasszista megjegyzéseket fájlalja, legnagyobb sajnálatomra Áron és Dávid szakítottak, és még itt van nekünk Hanna bonyolult szerelmi élete is, aki a könyv végén éppen Patrikot választotta Máté helyett. Szóval Tibi rendesen lógni hagyott minket, hiszen szinte egyetlen fontos kérdésre sem kaptunk választ, úgyhogy nagyon vártam már, hogy belekezdjek a könyvbe. Mondjuk, azt nem tudtam, hogy a Kapcsolatpróba a Szállj a dallal! sorozat egyben befejező része is, csak amikor már úgy a vége felé jártam, és érzékeltem, hogy minden i-re pont kerül, akkor esett le, hogy ez a sztori bizony véget fog érni, és az igazság az, hogy sajnáltam, mert nagyon megkedveltem a szereplőket.
Ha már szereplők szóba kerültek (egy kicsit elkalandoztam), mindenképpen szeretnék szót ejteni mind az ötűkről, hiszen nagyon erős karakterek mind, akármelyik szereplő nevét láttam meg a következő fejezet címében, nem csalódtam, mert mindegyikük élete nagyon izgalmas volt. Hanna volt az, akit az első részben főszereplőnek éreztem, most viszont már másképp láttam, valahogy egyenlő szintre került a többiekkel. Valószínűleg ez azért volt így, mert most már úgy éreztem, hogy ő is teljes jogú tagja a csapatnak, a többiek (de legfőképpen Máté) befogadták őt, és ugyanolyan jó barátként bántak vele. Azt mindig is hangoztattam, hogy nem szívlelem a szerelmi háromszögeket, ezért amikor Patrik megjelent az előző részben, kicsit mérges voltam. A Kapcsolatpróba olvasása alatt viszont ráébredtem, hogy Patrik nagyon is kellett ahhoz, hogy Hanna karaktere fejlődni tudjon. Mit láttunk belőle korábban? Egy jó kislányt, aki szeret olvasni, mindig jól viselkedik, mondhatni tökéletes, és egy olyan fiúra vágyik, egy álomképre, akikről a könyvekben olvas. Patrik pedig ezt valósította meg: szintén könyvmoly, okos, vicces és persze jól néz ki. Csakhogy az élet nem így működik, egyrészt nem mindig abba szeretünk bele, aki látszólag hozzánk illik (persze Máté bunkó viselkedése miatt érthető, hogy Hanna nem bízott benne), másrészt pedig olyan, hogy álompasi nincs. Csak a könyvekben van, illetve, ha jobban belegondolunk, ott sem, hiszen minden karakternek vannak hibái. A lényeg az, hogy Patrik sem tökéletes, és erre Hanna is rá fog jönni, csak kell neki a lecke, amiből tanulhat.
Hanna karakteréhez hozzákapcsolódik Máté, akire ugyebár hol mérges voltam, hol nagyon szerettem korábban. Nos, ebben a kötetben ő is sokat változik. Szinte össze sem lehet hasonlítani a korábbi énjével, nagyon normális volt, lenyugodott, most már nem bunkózott senkivel. Nem is csoda, hogy Hanna elhatározása is megingott vele kapcsolatban. De szerencsére Tibi nem tolta túl a fiú „javulását”, azért még mindig hű maradt az őszinte odamondós önmagához, csak persze nem mindegy, hogy mit és hogyan mond. Voltak pillanatok, amikor nagyon sajnáltam őt, nem szeretném ellőni a poénokat, de sok nehézség kijutott neki ebben a részben. Viszont az pozitívum, hogy nem lett megint a régi, hanem sikerült meglátnia a jót az új helyzetekben is.


Dávidról és Áronról képtelen vagyok külön-külön írni, annyira összeforr a karakterük a fejemben, még akkor is, ha éppen szakítottak. Amikor Dávid megtette ezt a lépést Áronnal, eléggé elhűltem, nem igazán tudtam, hová tenni ezt a döntését. Nagyobbat nem is tévedhettem volna! Ahogy haladtam a történettel, ráébredtem, hogy milyen nagyon igaza volt a fiúnak. Hiszen az szép és jó, hogy Áron kiállt Dávid mellett, és megvédte, ha kellett, de abban nagyon igaza volt, hogy igenis önmagát is meg kell tudnia védeni, és ehhez bizony kellett a távolság. És igazából Áronnak is jót tett, hiszen ezáltal egy kicsit tudott Dávidon kívül másra is koncentrálni, legfőképpen önmagára, és sikerült megtalálnia a saját útját. Az valami gyönyörűséges folyamat volt, ahogy Dávid a gyógyulás útjára lépett, lassacskán, de visszatalált önmagához, és mindezt önerőből. Persze kell az, hogy legyen mellettünk valaki – család, szerelem, barátok –, de az is nagyon igaz, hogy igenis meg kell tanulnunk egyedül boldogulni.
Xiara karaktere is nagyon fontos ebben a részben, a könyv is vele kezdődik el. A lány már megbánta, hogy megírta ezt az esszét, és így kitárulkozott, hiszen retteg attól, hogy a szülei elolvassák és megharagszanak, és a régi barátnői sem állnak szóba vele. Sok mindenre rá kell ébrednie Xiarának önmagával és a társadalommal kapcsolatban is, hiszen nem minden bántás, sértés az, amit ő annak gondol. Szerettem, hogy miden rossz ellenére helyre akarta hozni a kapcsolatát a szüleivel, és megpróbálta megtalálni a helyet ebben a kettős helyzetben. A tánc miatt pedig csak még közelebb került hozzám, annyira jó érzés volt olvasni, hogy milyen sokat jelent neki, szinte láttam magam előtt a mozdulatait!
Az öt szereplőnek hála nagyon sok minden történik a könyvben, viszont mégsem volt túl sok. Olyan mintha lenyugodtak volna egy kicsit, kevesebb volt a dráma, mindegyikőjük próbált helyesen cselekedni, persze ez nem mindig jött össze, de hát tudjuk jól, hogy nem könnyű fiatalnak lenni. Annak ellenére, hogy Kapcsolatpróba a könyv címe, ebben a kötetben nem annyira a kapcsolatokon volt a hangsúly, hanem az egyének jellemének csiszolásán. Mind Dávidék, mind Hannáék szempontjából úgy éreztem, hogy a szerző ahelyett, hogy kapcsolatba kényszerítette volna a szereplőinket, először helyre akarta rakni őket érzelmileg. És szerintem ez tök jó, mert van abban valami, hogy az embernek először magába kell rendet rakni, hogy utána a kapcsolatában is rend legyen. Arról nem is beszélve, hogy ezzel azért az izgalmat, a várakozást is fokozta Tibi.
Mivel megnyerték a fiatalok a városi döntőt, a zene és a tánc továbbra is fontos szerepet kap a történetben. Ennek kifejezetten örültem, mert szeretem az ilyen könyveket. Máté dala pedig nagyon tetszett, igazán meglepődtem a dolgon, valami elképesztően jól passzolt a szereplőinkhez.
Úgy éreztem a Kapcsolatpróba olvasása közben, hogy sokkal gördülékenyebb volt a cselekmény lefolyása. Az első résznél éreztem olykor-olykor szakadásokat, most azonban nagyon simulékonyan haladt a történet. Emellett pedig Tibi meg is tudott lepni, a Rajmund-szálra nagyon nem számítottam, örülök, hogy nem skatulyázta be a szereplőjét, hanem ő is képes a változásra, kíváncsian várom, hogy lesz-e folytatása. Így tehát nekem nagyon tetszett a Kapcsolatpróba, jó volt látni, hogy a szereplők fejlődtek, már sokkal érettebben viselkedtek, és ezzel együtt úgy éreztem, hogy a történet stílusa, írásmódja is a karakterekkel együtt fejlődött. Aki szerette az első részt, annak mindenképpen ajánlom, mert szerintem érdemes elolvasni, hogy mit rejt az 5 fiatal jövője. Én magam sajnálom, hogy el kell búcsúznom tőlük, mert nagyon hozzánőttek a szívemhez.

Annyit még a végére megjegyeznék, hogy sokan nem szokták elolvasni a köszönetnyilvánítást, én azonban mindig, és ezt most kifejezettem ajánlom. Igazából az ragadt meg bennem legjobban, hogy Tibi a kiadóról írt, tök jó ezt látni, hogy így törődnek az emberrel.

Értékelés: 5/5


NYEREMÉNYJÁTÉK

A Kapcsolatpróba fiatalok életéről szól, ezért most az lesz a feladatotok, hogy a blogokon talált képek alapján kitaláljátok szintén fiatalokról szóló sorozatok címét. Ezt a címet kell majd beírni a Rafflecopter doboz megfelelő sorába.


Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.



További állomások
12.16. Könyvvilág
12.17. Spirit Bliss Sárga könyves út




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése