„Egyszer azt mondta nekem valaki, hogy írni veszélyes, mert nincs rá garancia, hogy a szavaidat ugyanolyan hangulatban olvassák majd, mint amilyenben leírtad őket.”

/Jojo Moyes – Az utolsó szerelmes levél/



2017. november 3., péntek

Jacqueline West: Csal ​minden álom


A Menő Könyvek gondozásában jelent meg hazánkban Jacqueline West regénye, a Csal minden álom. A Blogturné Klub három bloggere vállalkozik a csodaszép borító alatt kibontakozó történet kibogozására. Tartsatok velünk, s a turné végén megnyerhetitek a kötet egy példányát.


KÖNYV ADATAI
Kiadó: Menő Könyvek
Megjelenés: 2017. október 5.
Eredeti megjelenés: 2016
Oldalszám: 368
Fordító: Szécsi Noémi
ISBN: 9789634034254

Jaye ​törött koponyával, lüktető fejfájással ébred fel egy síbalesetből és egyre inkább kicsúszik a kezéből a valóság. Mivel eltökélte magában, hogy eljátssza a Szentivánéji álom iskolai előadásában az egyik főszerepet, hazudik a nővérének, az anyukájának, az orvosainak. Azzal nyugtatgatja őket, hogy jól van. Jól van. Ha bárki tudná az igazat – hogy azt képzeli, Shakespeare és alakjai követik a kórházi ágytól az osztályteremig – véget érne minden. Majdnem sikerrel jár az alakoskodás, amikor Rómeó felbukkan az anatómia órán. És kiderül róla, hogy száz százalékban valóságos. Jaye-nek hirtelen választania kell, hogy mindenkinek vagy csak magának hazudozik a továbbiakban. 
Az őt mágnesként vonzó fiú, a hódoló szerepében újra felbukkanó gyermekkori barát és a családja legsötétebb titkai között őrlődve Jaye élete összekeveredik Shakespeare leghíresebb drámáival, és már ő maga sem tudja megmondani, hol ér véget az igazság és hol kezdődik a színjáték. Nemsokára, a titkos találkák után és a szédítő első csókkal párhuzamosan, még veszélyesebb dolgok következnek. Mi valóságos, mi játszódik csupán a lány fejében és mit számít az egész, ha Jaye olyan végzet felé sodródik, amit szemlátomást nem tud irányítani?


A Csal minden álom-nak igencsak figyelemfelkeltő fülszövege van: egy lány, aki egy baleset miatt Shakespeare szereplőket lát maga körül... A fejsérülése miatt nem érzékeli az álom és valóság között a különbséget... Ráadásul maga Rómeó szólítja meg őt anatómia órán... Ezek úgy gondoltam, hogy egy szuper adalékai egy jó történetnek, amiből nagyon sok mindent ki lehet hozni, szóval nagy érdeklődéssel álltam neki a könyvnek. Sajnos azt kell hogy mondjam, mégsem voltam teljesen megelégedve a történettel, mindenesetre egyedi élmény volt, az biztos.

A történet azzal kezdődik, hogy Jaye felébred egy kórházi ágyon síbalesete után, és teljesen össze van zavarodva. És nem csak ő, én magam is. Jó pár oldalon keresztül nem igazán tudtam megkülönböztetni azt, hogy mi a valóság és mi nem az, eléggé össze voltak kuszálódva a dolgok, ami persze - valljuk be - nem túl jó kezdés. Persze egy idő után már ki tudtam venni, hogy mikor nem éli a való világát Jaye, sőt nagyon tetszett ez a Shakespeare szereplős megoldás, szuper ötletnek tartom. Nade, visszakanyarodva Jaye-hez, a lánynak mindene a színjátszás, éppen ezért amikor felébred, az a legfontosabb számára, hogy elhitesse anyukájával, hogy jól van, és képes visszamenni az iskolába, így természetesen a darabba. Ez nagyjából sikerül is neki, csakhogy Jaye egyáltalán nincs jól, a látomások és furcsa álmok folytatódnak, a fejfájása sem akar elmúlni, de a színjátszást semmiképpen nem akarja feladni. Amikor visszakerül az iskolába, iratkozik be az új  srác, Rómeó.. akarom mondani Rob - imádtam a megismerkedésüket! -, aki egy pillanat alatt felforgatja a lány életét - vagy lehet hogy éppen fordítva. Még jobban összekuszálja Jaye fejét, hogy feltűnik a színen a gyerekkori barátja, Pierce is, aki mintha szintén gyengéd érzelmeket táplálna a lány irányába. Szóval van benne egy kis szerelmi háromszög is, azonban nem igazán volt kibontva ez a szál, szóval engem nem zavart.

Jaye-nek nemcsak a furcsa Hamlettel hallucinációkkal, egyszerre két pasival és egy aggódó anyával kell megküzdenie, hanem édesapja elvesztésével is. A lánynak nem volt túl jó kapcsolata az apjával, és mivel otthon nem igazán tud róla beszélni, sok mindent elfojt magában. Ráadásul mint az kiderül, néhány dolog nem is úgy történt, mint ahogy arra emlékszik...

Jaye egy igazán érdekes karakter volt egyébként, szerettem is meg nem is. A látomásai, fájdalmai, a zavara miatt nagyon együtt tudtam vele érezni, a félelmeit is teljesen átéreztem. A viselkedése azonban sokszor eléggé gyerekes volt szerintem, habár Rob volt elvileg a "rossz fiú", mégis őt rángatta bele mindig Jaye a hülyeségekbe - ráadásul sokszor indokolatlanul. Robot viszont nagyon szerettem, és naná hogy neki szurkoltam, ő amolyan csendes, de határozott, és egyáltalán nem olyan rossz, sőt!

Ami engem a legjobban zavart az egész könyvben, az a lezáratlanság. És most nem is a legvégéről beszélek, amit tényleg nem is tudok hova tenni (amint letettem a könyvet, rögtön mentem fel a molyra, hogy rákeressek a folytatásra, ami... ugye nincs). Az előző bekezdésben fejtettem éppen ki, hogy milyen sok akadályt kell leküzdenie a főhősünknek, azonban ezekből igazából egyik probléma sem lett megoldva. Jaye-nek nem sikerült megbékélnie apája halálával, nem tudjuk, mi történt anyukájával, a fiúkkal(!), még a képzeltbeli szereplőkről sem tudjuk, hogy mi volt igazán a szerepük a történetben azon kívül persze, hogy Jaye szereti Shakespeare-t. Szóval ez engem nagyon zavart, főleg egy olyan befejezéssel, ami tényleg szörnyen zavaros, mert ha egy sorozat lenne azt mondanám, hogy hú ez egy jó kis függővég, de nem az.. Na, én azt szeretem, ha minden i-re pont kerül egy történetben, és itt ezt most nagyon hiányoltam.

Összességében tehát azt tudom mondani, hogy az alapötlet nagyon tetszett, csak úgy érzem, lehetett volna ezt még fokozni. Egy kicsit úgy éreztem, amikor a legizgalmasabb részhez értünk, és a tetőfokára hágott a hangulat, akkor hirtelen felkapcsolták volna a villanyt, hogy oké, vége a bulinak, mindenki mehet haza. Szóval ezt fájlaltam picit, viszont ha valaki szeretne egy egyedi hangulatú és történetű könyvet olvasni, némi romantikával és Shakespeare-rel (illetve szereplőivel) fűszerezve, akkor bátran ajánlom! Ó, és mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a borító is gyönyörű, nagyon jó döntés volt a kiadó részéről, hogy megváltoztatta az eredetit, ami szerintem szörnyen lehangoló. 

Értékelés: 5/4


NYEREMÉNYJÁTÉK
A történetben központi szerepet tölt be a dráma, a színház. Játékunkban is erre a terepre invivitálunk titeket. Minden állomáson találtok egy-egy drámaírót a szövegbe rejtve. A feladatotok, hogy a kiemelt betűket helyes sorrendbe tegyétek, s az így kapott nevet beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.

Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.






További állomások
11.03. - Könyvvilág
11.05. - Deszy könyvajánlója
11.07. - Szembetűnő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése